Az előadás-sorozat tematikája
A 2008. őszi szemeszter a versenypolitika legfontosabb elemeivel ismertette meg a középiskolás fiatalokat, hiszen az alapvető versenykultúra-ismeretek ma már egyre inkább az alapkészségek körébe tartoznak, a sikeres életvitel elengedhetetlen kellékei. A sorozat egy alapszintű közgazdaságtani-versenyelméleti bevezetővel, majd a versenypolitikai keretek áttekintésével indult. A versenyszabályok megsértésének tipikus eseteit és a közbeszerzés jellemzőit követően az egyes speciális és kiemelt fontosságú piacokon meglévő vagy éppen hiányzó versenyről volt szó, majd reklámpszichológiai ismeretekkel és a fogyasztói döntéseket befolyásoló tényezők bemutatásával zárult a szemeszter.
1. előadás: A versenypolitika alapjai
Előadó: Dr. Bassola Bálint
Időpont: 2008. november 6.
Téma: A piacok és a verseny közgazdasági fogalma – a piacgazdaság működésének alapelvei – az állam szabályozó szerepe – a tisztességes piaci magatartás fogalma – versenypolitika az Európai Unióban – az egységes piac működése – uniós versenyfelügyelet – az Európai Bíróság esetjoga – versenypolitika Magyarországon – a GVH tevékenysége
2. előadás: A verseny speciális területei: közbeszerzések, gazdasági erőfölénnyel való visszaélés
Előadók: Dr. Dán Judit és Morvayné Dr. Vígh Katalin
Időpont: 2008. november 13.
Téma: A versenyeztetés fontossága az állami (közpénzekből történő) beszerzéseknél – a közbeszerzés szabályai és az egyes eljárástípusok főbb jellemzői, a verseny érvényesülése az eljárásokban – az ajánlattevők közötti összejátszások fajtái – hazai és európai uniós tapasztalatok a közbeszerzésben – mikor van gazdasági erőfölényben egy vállalkozás – milyen magatartások minősülnek erőfölénnyel való visszaélésnek – a vevőket közvetlenül károsító, kizsákmányoló visszaélések – korlátozó, kiszorító hatású, a vevőket a verseny korlátozásán keresztül károsító visszaélések
3. előadás: Verseny a fontosabb hazai piacokon
Előadók: Dr. Kovács Anita, Dr. Polony Gergely és Dr. Kováts Surd
Időpont: 2008. november 20.
Téma: A verseny érvényesülése a banki szektorban – verseny a befektetőkért – a verseny érvényesülése, előnyei és esetleges hátrányai a pénzpiac szereplőinél – mire figyeljünk bankválasztáskor – verseny a telekommunikációs piacon – az energiapiac és annak liberalizációja
4. előadás: A fogyasztói döntések tisztességes és tisztességtelen befolyásolása
Előadó: Dr. Kathi Attila
Időpont: 2008. november 27.
Téma: Marketing alapfogalmak – a reklám fogalma – a reklámpszichológia alapjai – mit szabad reklámozni és mit nem – tisztességes reklám és tisztességtelen reklám – reklámetika – önszabályozás a reklámpiacon – versenyjog és fogyasztóvédelem – mire figyeljünk vásárláskor
|
„A Szabadsuli 2008. őszi, versenykultúra témájú előadás-sorozatának megvalósításához a Gazdasági Versenyhivatal nyújtott elsődleges pénzügyi támogatást a hatályos jogszabályok szerint kiírt nyilvános pályázatra benyújtott nyertes pályamunka alapján.” | |