5. A közlekedési rendszerek fenntarthatósága és fenntarthatatlansága
Előadók: Antal Dániel közlekedési szakértő, az ITCB Consulting ügyvezetője, a Magyar Vasúti Hivatal korábbi elnöke; Fülöp Sándor, a jövő nemzedékek országgyűlési biztosa és Ruppert László, a Közlekedéstudományi Intézet ügyvezetője, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium korábbi közlekedési helyettes államtitkára. Vitavezető: Halm Tamás, a Magyar Közgazdasági Társaság főtitkára.
A beszélgetés főbb témái
· Sokat közlekedünk-e, vagy keveset (a lakosságszámra vetítve)?
· Sokat szállítunk-e, vagy keveset (a GDP-re vetítve)?
· Hogyan járulnak hozzá az egyes ágazatok (vasút, közút, vízi, légi) a közlekedési / szállítási teljesítményekhez?
· Pazarló-e ez a szerkezet?
· Melyik a legolcsóbb közlekedési/szállítási mód?
· Miért épülnek új villamospályák néhány magyar városban (Debrecen, Szeged, Miskolc)? Nem lenne olcsóbb az autóbusz?
· Mennyibe kerül nálunk a közlekedés – nemzetközi összehasonlításban?
· Mennyit költünk az utak fenntartására? Mi lesz, ha nem növeljük az útfenntartás nagyságrendjét?
· Elég csak Bécsbe vagy Grazba elmennünk, és nagyvonalú körgyűrűvel, sok kilométeres zárt közúti útpályákkal, alagutakkal találkozunk. Miért nincsenek ilyenek Budapesten?
· Tényleg túlméretezett a magyar vasút?
· Várhatunk-e megtakarítást a szárnyvonalak bezárásától?
· Jobb-e a magánvasút az államinál? Az angol tapasztalatok ellentmondásosak…
· Forradalmasítja-e majd az uniós liberalizáció a vasúti közlekedést?
· Miért nem épül új vasútvonal az országban? Pl. Hegyeshalom és Biharkeresztes között, hogy a kamionokat vasúton szállíthassuk, méghozzá nagyon gyorsan?
Kapcsolódó háttéranyagok
Az előadáshoz kapcsolódó PowerPoint prezentáció |