4. Az oktatás reformjának lehetséges irányai
Előadók: Csapó Benő, az MTA doktora, a Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézetének professzora; Szilágyi János, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara oktatási és képzési igazgatója és Garai László gazdaságpszichológus, egyetemi tanár, az MTA doktora. Vitavezető: Halm Tamás, a Magyar Közgazdasági Társaság főtitkára.
A beszélgetés főbb témái
· Miért született meg az Oktatás és Gyermekesély Kerekasztal?
· Mennyiségi értelemben elégedettek lehetünk-e a magyar közoktatás és felsőoktatás számaival? Szükség van-e ennyi diplomásra?
· Mit mutatnak a PISA-vizsgálatok: jók-e a magyarországi tanárok, jók-e a magyarországi diákok?
· Hogyan javítható a magyar pedagógusok helyzete?
· Néhány éve divattémává vált a szakoktatás elégtelensége. Tényleg ilyen nagy a baj? Kinek az érdeke, és kinek a feladata, hogy változtassunk a helyzeten?
· Igaz-e, hogy az iskola nem csökkenti, hanem növeli a társadalmi különbségeket?
· Mit kell tennünk azért, hogy ezek a különbségek ténylegesen csökkenjenek.
· Mit tanítson az iskola: matematikát, történelmet, nyelveket, természettudományi ismereteket, viselkedést, konfliktuskezelést, családi életet? Közvetíthet-e értékeket a közoktatás? Nem sérti ez az „értéksemlegesség” elvét?
· Nagyobb-e vajon az iskolai szegregáció Magyarországon, mint más – mondjuk – kelet-közép-európai országokban?
· Biztos, hogy az integráció a romák felzárkóztatásának legjobb módja?
· Térjünk vissza a felsőoktatásra: lesz-e szükség ennyi diplomásra? (És főleg: ilyen minőségűre?)
· Elmondhatjuk-e, hogy a bolognai rendszer bevált Európában, és bevált Magyarországon?
Kapcsolódó háttéranyagok
A gazdasági fejlődés felgyorsításának feltétele a közoktatás megújítása
Fejlődésünket az oktatás minősége határozza meg
A tanulás és tanítás tudományos megalapozása
Az alsó tagozatos oktatás megújítása
Az iskolaügy intézményrendszere, finanszírozása
A közoktatás második szakasza és az érettségi vizsga
Szakképzés és lemorzsolódás
Tanárképzés, továbbképzés
Kérjük-e vissza az iskolapénzt?
Gazdaságpszichológiai tanulmányok az egyetemről |